Frågor & svar
Värmen i din bostad kan variera under hösten eftersom fjärrvärmesystemet reagerar på när utomhustemperaturen varierar upp och ner (kallt på nätterna och varmare på dagarna), vilket gör att värmesystemet behöver tid för att stabilisera sig. För att åstadkomma en jämn värme är det viktigt att inte blockera element med möbler eller gardiner, samt att se till att ventilationen är fri för god luftcirkulation. Om du upplever långvarigt under 20 grader bör du göra en felanmälan till Brf Masthugget för en kontroll.
Varför varierar värmen?
- Varierande utomhustemperaturer: Under hösten växlar utomhustemperaturen ofta mellan dag och natt, vilket gör att värmesystemet behöver tid att anpassa sig och hitta rätt balans.
- Automatisk styrning: Värmesystemet är automatiserat och styr värmen baserat på utetemperaturen. När det blir kallare ute skickas varmare vatten ut i elementen och när det blir varmare minskar värmetillförseln.
Vad kan du som boende göra?
- Håll element fria: Placera inte stora möbler eller tjocka gardiner framför elementen, eftersom det hindrar värmen från att spridas i rummet och det är absolut förbjudet att blockera ventilationsdonet bakom elementet.
- Kontrollera termostaten: Vrid termostatvredet till maxläget och prova att vrida fram och tillbaka ett tiotal gånger, då ventilen kan ha fastnat i stängt läge.
- Se över möbleringen: Se till att möbleringen inte blockerar värmen och att värmen kan spridas fritt i lägenheten.
- Felanmäl: Om du upplever att det är långvarigt under 20 grader i lägenheten, bör du göra en felanmälan till Brf Masthugget för en kontroll av elementen.
Vad gör fastighetsägaren?
- Styrning av värmesystemet: Fastighetsägaren ansvarar för att systemet styrs korrekt och att elementen fungerar som de ska.
- Kontrollmätningar: Om det är problem med temperaturen, kan Brf Masthugget utföra mätningar för att identifiera orsaken.
- Luftning: Om elementen ger ifrån sig ett bubblande ljud eller känns kalla upptill och varma nedtill, bör en felanmälan göras då det kan tyda på luft i systemet.
Förutom att visa hänsyn gentemot dina grannar och följa föreningens regler avseende höga ljud, avfallshantering, transporter in i området m.m. så finns det några punkter som du som boende måste säkerställa innan och under arbetets gång:
- För att undvika skador ta reda på var elledningar, vattenrör etc. är dragna i väggar, golv och tak innan borrnings- och bilningsarbeten. Förvaltningen kan i de flesta fall bistå med ritningsunderlag m.m.
- Inte påbörja arbeten på föreningens egendom, tex. värmerör, element, ventilation eller bärande konstruktioner utan styrelsens medgivande (Brf Masthuggets stadgar, § 34).
- Att vid pågående dammbildande arbeten, tex. slipning – täcka för ventilationsdon i kök, grovkök, badrum och toalett (frånluftsventilation). Dammet kan annars allvarligt skada ventilationssystemet eller utlösa brandskyddet i byggnaden.
- Alltid tillse att ventilationsdon återmonteras direkt efter utförd åtgärd, tex. vid målning, plattsättning eller tapetsering.
- Att vid ombyggnad eller renovering säkerställa att föreningen följer myndighetskrav, tex. att ventilation uppfyller lagkrav enligt OVK.
- Ansvara för att informera och säkerställa att anlitade entreprenörer följer föreningens förhållningsregler avseende ovan information och föreningens stadgar i övrigt.
Kontakta förvaltningen om du är osäker på vad som gäller eller har ytterligare frågor.
– Dörrbladet skall ha samma utseende som resterande i trapphuset.
– Brevinkastet skall sitta på motsvarande ställe.
Ja, det får man. Anmälan krävs, kontakta förvaltningen för instruktioner.
Vid renovering av badrum står föreningen för byte av golvbrunn. Bilning, montering samt gjutning görs av föreningens hantverkare. Räkna med 14 dagars framförhållning.
Vid eventuell flytt av golvbrunn krävs att ansökan görs till föreningen. Räkna med 3 veckors handläggningstid efter inlämnad ansökan.
Nej, bostadsrättstillägget är tecknat gemensamt i föreningen och behöver ej tecknas av varje enskild bostadsrättsinnehavare.
Vid en akut situation med risk för vattenskada skall du omgående felanmäla till Brf Masthugget under kontorstid och till Cubsec övrig tid.
För varje hus finns en central ventilationsanläggning för frånluft. Därför är det endast tillåtet att montera kolfilterfläkt med återcirkulation till lägenheten. En tillkopplad mekanisk köksfläkt på husets centrala ventilationssystem påverkar inte sällan hela husets ventilation negativt, kökets frånluftsdon får ej heller förändras eller modifieras utan styrelsens medgivande. Medlem ansvarar för att installation, skötsel och underhåll av fläkten följer gällande ventilationskrav (OVK). Kontakta förvaltningskontoret eller felanmälan vid frågor eller funderingar.
Alla lägenheter har inte egna avstängningsventiler för kall- och varmvatten. Föreningen står för montering av avstängningar för lägenheten i de fall det inte finns. Föreningens hantverkare monterar.
Avstängning eller ändring av värmesystemets vattenflöden får ej utföras utan styrelsens medgivande, tex. byte av värmeelement. Kontakta förvaltningen för mer information.
Upptäcker du ohyra i lägenheten (t ex silverfisk) kontakta Länsförsäkringar
via e-post skadedjur@lansförsäkringar.se eller på tel. 010 – 172 97 29
Är du mäklare och vill beställa en mäklarbild skickar du en e-post till info@brfmasthugget.se. Du måste bifoga ett påskrivet försäljningsuppdrag för att vi ska kunna skicka en mäklarbild.
Är du medlem och vill ha ett utdrag ur lägenhetsregistret skickar du en e-post med dina personuppgifter och vilket lägenhetsnummer du har i föreningen och det skickar du till info@brfmasthugget.se. Eller så ringer du till Förvaltningskontoret p åtel. 031 – 85 03 00
Ja, det kan du. Ställ dig i kö via hemsidan under rubriken ”För dig med bil/Anmälan kölista” Du blir kontaktad när vi har en plats ledig. Din ansökan är aktiv i 6 månader. Har du inte hört något från oss inom 6 månader och vill behålla din plats i kön kontakta oss i annat fall förlorar du din plats i kön.
Uppsägningen måste ske skriftligen och enklast är att fylla i formuläret på hemsidan, klicka HÄR. Uppsägningstiden är 3 månader.
Du kan göra en felanmälan via hemsidan på Felanmälan. Ringa vår telefonsvarare på 031-850310 tala in felanmälan. Under ordinarie arbetstid kontakta driftsansvarige Tommy Karlsson på tel. 031-85 03 11. Vid akuta fel efter kontorstid ringa Cubsec på telefon 010-456 34 34
Under 2020-2021 har föreningen energideklarerat alla byggnader i området. Kontakta förvaltningskontoret om du som medlem önskar ta del av dem.
I föreningens lägenheter har vi ett centralt F/T-system för att ombesörja erforderlig ventilation i din lägenhet, dvs. ett system med mekaniska fläktar som tillser att ventilera in uppvärmd friskluft – tilluft, och samtidigt ventilera ut använd luft – frånluft.
Generellt i vårt bestånd så kommer luften in genom don i vardagsrum och sovrum, medan luft förs ut genom don i badrum och kök. För att detta skall fungera korrekt krävs det därför att mängden luft som ventileras in är lika stor som mängden som ventileras ut – annars drabbas du av antingen ett övertryck, eller undertryck i din lägenhet. Om detta sker försämras även ventilationsluftens möjligheter till den önskade luftspridning som systemet från början är injusterad för. Ett välfungerande ventilationssystem skall därför vara i balans. Då tilluften även är bärare av värme till lägenheterna är det därför inte ovanligt att temperaturkomforten väsentligen försämras om systemet är i obalans. Utöver försämrat inomhusklimat bidrar detta även till ökad energianvändning. Då lägenheterna delar ventilationsstammar påverkar felaktiga flöden eller installationer även dina grannar – det är därför särskilt viktigt att du som boende inte förändrar donens inställningar eller på annat sätt modifierar dessa så att luftmängden ändras, tex. ansluter köks- eller badrumsfläktar på ventilationssystemet, ej heller försöka täppa till ventilationen.
Om du besväras av höga ljud från ventilationen – kontakta felanmälan för rådgivning om felsökning och åtgärd.
